Belt-drive konvertering av VN800 Classic -04

Har ända sedan jag köpte min VN 800 trånat efter att
få Belt drive.Kladdiga kedjor är ju inte kul. ELLER??




Började mitt vinterprojekt med att beställa framdrevet och remmen från Kedjeteknik i Malmö .
30mm bredd tyckte jag kändes rätt. Insåg att det skulle bli trångt, men jag gillar inte smala remmar.

Framdrevet (ca500:-), 36/8M-30, (HTD, LPL 78 E 3) fick svarvas i ordning och splinas.(d= 21,76/25,00, deln,13, enligt mina egna mätningar).

Lade in drevet så nära in mot motorn det bara var möjligt för att få centrumlinjen så nära original som möjligt.(Den är ju lite bredare än kedjedrevet)

Remmen jag köpte(ca1000:-), HTD 1800-8M-30 LPL 90 J 1, var enligt mina beräkningar den standard-längd som skulle kunna funka.

(Beräknad på 36-kugg fram, 84 kugg bak) som jag ville ha för att få en enligt mig rimlig utväxling,(1:2,33). (Original= 1:2,47).(Lite mer lågvarvig)

Sen började det tunga jobbet, bakdrevet. Jag ville ha 84 kugg, men hittade inga färdiga rå-ämnen. Så det var bara till att

tillverka själv från början. Nu har jag den "turen" att jag jobbar på en mekanisk verkstad,så det var bara till å börja räkna, för mycket räknande har det blivit.

Materiet jag valde är Alumec.

Hittade en lucka i Peters maskin, så han fick jobbet att fräsa den.Så var kuggarna på plats.


Tur att man har snälla jobbar-kompisar. Sen var det bara till att kolla så man har tänkt rätt beträffande rem-längd osv.

Monterade allt på plats och upptäckte det jag var rädd för,skrap mot svingen.Måste kapa lite.


Bygger man ett 25mm drivpaket slipper man allt sånt strul.
Fimpade en 4mm på svingen och svetsade igen hålen.Funkade perfekt.

Då kommer steg 2..... Design.... Man vill ju att drevet ska se lite kul ut..
Tog hjälp av Jonas för att få till det. Efter mycket bollande fram å tillbaka så kom vi fram till slutresultatet.

En stund till i fräsen.


Putsa-putsa